”Adică cum?” mă întreabă o prietenă interesată evident de începerea unei afaceri pe cont propriu.

Multe cursuri de antreprenoriat, work-shop-uri de leadership, training-uri de management de orice fel și totuși… ”Cum adică”…

Dezvoltăm mai întâi o idee. Construim un nume. Creionăm o strategie. Implementăm un concept. Creștem un brand.
Ne-am agitat pe marginea acestor chestiuni vreo câteva ore. Totul era ok, până când am luat-o de la capăt.

Comunicarea de start-up este una dificilă, recunosc. Dar nu la fel de dificilă ca cea pentru ceva deja consacrat. Comunicarea de start-up dispune de libertate. Multă libertate. Aici te poți juca cu ideea, poți genera tot atâtea concepte și strategii câte secunde are un minut. Dincolo, ai rigorile unor branduri consolidate. Spațiul de joacă se restrânge și devine uneori apăsător și extrem de constrângător. Și criteriile se schimbă. Uneori se schimbă atât de mult încât de la ceva ce ar fi trebuit să fie wow ajungi la ceva musai util și măsurabil în termeni de KPI.

Cu toate acestea, practica mi-a arătat și invers, sau mai ales invers. Clientul cu start-up-ul este cel mai adesea nefamiliar cu strategiile de comunicare, dar știe întotdeauna ceea ce vrea. Prin urmare, nu ai brief, ai doar o nevoie presantă și o senzație că tot ce îi vei spune, cumva, îl va nemulțumi. De aici rezultă multul timp pierdut și bătut pe muchia clarificărilor. Într-un final, clientul cedează și acceptă o situație de compromis, dar numai pentru că așa a auzit că se face, că lucrurile trebuie promovate și că trebuie să existe mediatizare. Dar după ce vede că nu i-au crescut vânzările până la sfârșitul săptămânii (așa cum nu știu de ce se aștepta să se întâmple) revine ca să îți spună în sfârșit ceea ce vrea cu adevărat.

Așa ajungi la clienții cu experiență, care îți dau brief-ul și apoi te lasă să te joci. La final se bate palma fără prea multe tratative și se implementează proiectul. Iar aici rezultatele nu se așteaptă, ci pur și simplu se raportează.

În fine. Cum să își povestești toată experiența în doar câteva ore de discuții pe marginea unei afaceri care dă acum să înceapă?

În nici un fel. Just let do it! Let’s start up!